Oikeanlainen akkuteknologia pitää bussit tien päälläOikeanlainen akkuteknologia pitää bussit tien päällä

Liikkuminen on murroksessa, ja linja-autot ovat siinä äärimmäisen tärkeässä roolissa – muuallakin, kuin paikallistason joukkoliikenteessä. Kymmenen viime vuoden aikana busseihin on alettu asentaa yhä enemmän sähkölaitteita, turvajärjestelmiä ja polttoaineen säästöjärjestelmiä. Reitit ovat entistä lyhyempiä ja vuorot tiheämpiä, joten bussien akut ovat käytössä 24/7. Tarvitaan siis uudenlaista energiatekniikkaa, sillä tavalliset akut eivät pysy kehityksen perässä.

Linja-autojen luotettavuuden parantamisesta ja kustannusten hallinnasta on tullut ratkaisevan tärkeää liikenneyhtiöille niin kaupungeissa kuin kaukoliikenteessäkin. Uusimmissa bussimalleissa on komponentteja ja lisävarusteita, jotka vaativat akulta entistä suurempia sähkökuormia. Näitä ovat muun muassa Wi-Fi, kamerat, maksujärjestelmät ja ilmastointi. Lisäksi lipunmyyntilaitteet sekä informaatio- ja viihdejärjestelmät täytyy päivittää joka yö. Nämä uudet sähköiset järjestelmät vaativat paljon enemmän virtaa, kuin mitä perinteiset nesteakut pystyvät tuottamaan. Nesteakkuja ei ole suunniteltu kestämään syväpurkauksia – siihen pystyvät vain VARTAn ProMotive AGM -akut.Mikä tekee ProMotive AGM -akusta niin ainutlaatuisen?

Lyhenne AGM tulee sanoista “Absorbent Glass Mat” (imukykyinen lasimatto). Lasihuopa imee akkuhapon itseensä kuin pesusieni, minkä ansiosta varaussyklit ovat mahdollisimman vakaita ja akku kestää äärimmäisen hyvin tärinää. Hapon kerrostumista ei tapahdu, mikä minimoi kapasiteetin menetyksen. Akku kestää tämän vuoksi paljon kauemmin kuin perinteiset akut.

Patentoitu PowerFrame®-rakenne on yksi ainutlaatuinen ominaisuus VARTAn AGM-akuissa. VARTA ProMotive AGM on ensimmäinen akku, jossa tätä erityistä ristikkorakennetta käytetään sekä positiivisissa että negatiivisissa levyissä. Näin saavutetaan optimaalinen suorituskyky ja erinomaiset käynnistysominaisuudet jopa alhaisilla varaustasoilla.

VARTA ProMotive AGM -akun erityisen suunnittelun ansiosta jopa 80 prosenttia ilmoitetusta kapasiteetista voidaan käyttää ilman, että syklikestävyys kärsii. Se on ratkaisevan tärkeää hyvin varustelluille busseille. Vertailun vuoksi mainittakoon, että tavallisten käynnistysakkujen purkaustaso (depth of discharge, DOD) on 20 %.

Syklikestävyys on tärkeä suorituskyvyn mittari, kun akkua käytetään vaativissa käyttökohteissa. Se kertoo, kuinka monta kertaa akun varaus voidaan purkaa ja ladata uudelleen, ennen kuin sen käyttöikä loppuu. VARTA ProMotive AGM kestää kuusi kertaa enemmän syklejä kuin perinteiset akut. AGM-akkujen syklit ovat vakaita ja ne sallivat suuren purkaustason. Tämän vuoksi ne sopivat täydellisesti busseihin, joissa monet laitteet käyttävät virtaa kellon ympäri. “VARTA ProMotive AGM -akut täyttävät kaikki nykypäivän bussien energiatarpeet, ja kapasiteettia jää jopa yli muille virrankuluttajille. Ne on suunniteltu pysymään kehityksen tahdissa”, sanoo Thorsten Werle, Clarios EMEA:n Engineering Design Lead Heavy Duty.Entistä älykkäämpi reittisuunnittelu ja saavutettavuusominaisuudet rasittavat akkua

Liikenneyhtiöt suunnittelevat nykyään reittinsä aikaisempaa tehokkaammiksi. Jotta asiakkaille voitaisiin tarjota mahdollisimman hyvät liikkumismahdollisuudet, pysäkkien määrää lisätään. Myös aikataulussa pysyminen on tärkeää. Pienetkin myöhästymiset voivat aiheuttaa asiakkaiden tyytymättömyyttä ja johtaa sanktioihin, joten täsmällisyyden eteen täytyy ponnistella melkoisesti. Lyhyemmät ajoajat säästävät polttoainetta ja vähentävät päästöjä ja melua, mutta ne myös supistavat akun latausaikaa. Myös saavutettavuusominaisuudet, kuten ajoneuvon koria laskevat ilmanpaine- tai hydrauliikkajärjestelmät, vaativat virtaa. Pysäkin puolelta laskeutuvan korin ansiosta pyörätuolia käyttävät, lastenrattaiden kanssa liikkuvat ja liikuntarajoitteiset matkustajat pääsevät kyytiin. Lisääntynyt virrankulutus voi tavanomaisia akkuja käytettäessä johtaa siihen, että varausta puretaan enemmän kuin sitä ladataan, mikä puolestaan aiheuttaa vikoja.

AGM-tekniikkaa hyödyntävillä akuilla on huomattavasti parempi varautumiskyky, joten ne ehtivät latautua tarpeeksi. Lisäksi AGM-tekniikan käyttö varmistaa sen, että akun varaus on suuri päivän päätteeksi, mikä vähentää lisälataustarvetta ja pienentää kustannuksia.Polttoaineen säästäminen kuormittaa akkua

Hallinnollisten määräysten vuoksi EU-alueella toimivien ajoneuvovalmistajien on vähennettävä ajoneuvojensa hiilidioksidipäästöjä 15 %:lla vuoteen 2025 mennessä ja 30 %:lla vuoteen 2030 mennessä. Näiden tavoitteiden saavuttamiseksi otetaan käyttöön uusia energiansäästötoimintoja.

Polttoaineen säästöjärjestelmät, kuten passive boost, start-stop ja eco-roll, vähentävät moottorin käyttöä eri tavoin. Esimerkiksi eco-roll-ominaisuus tekee laskelmia polttoaineen säästöstä ajoreitin maastonmuotojen mukaan. Se löytyy joistakin autoista, joissa on ennakoiva vakionopeudensäädin. Laskevilla teillä moottori on tyhjäkäynnillä, mikä säästää polttoainetta. Akku ei tällöin lataudu. Vaikka vaihtovirtageneraattori ei käy, sähkölaitteet kuten GPS, ilmanvaihto, kamerat, infonäytöt ja Wi-Fi kuluttavat edelleen akkua. Näiden ajotehokkuutta, turvallisuutta ja mukavuutta parantavien laitteiden ylläpito kuormittaa akkua.

Akun latausominaisuudet ovat siis erittäin tärkeitä. VARTA ProMotive AGM -akkua tarvitsee ladata vähemmän kuin perinteisiä akkuja, ja se myös latautuu nopeammin, koska sen varautumiskyky on parempi.“Meillä Connexxionilla akuista muodostui bussiemme heikkous. Emme kuitenkaan voi seisottaa autoja sen takia. Bussien täytyy kulkea luotettavasti, eikä meillä ole aikaa tarkastaa akkuja säännöllisesti. VARTAn AGM-akkujen ansiosta voimme nyt olla rauhallisin mielin”, kertoo Jan Snijders, Rotterdamissa toimivan Connexxion-yhtiön workshop manager.

AGM-tekniikka on ratkaisu julkisen liikenteen tulevaisuuden tarpeisiin

Kaupunkiliikenteeseen tuodaan ilmansaasteiden ja melun vähentämiseksi entistä enemmän sähkö- ja hybridibusseja. Vaikka näiden autojen työntövoiman tarjoaakin korkeajännitteinen akku, muita sähkölaitteita ylläpitää edelleen vain 24 voltin akku.

Täysin sähköisissä kulkuneuvoissa 24 voltin AGM-akut ylläpitävät sähköjärjestelmää ja ovat tämän vuoksi tärkeitä ajoneuvon toiminnallisen turvallisuuden kannalta. Ne turvaavat esimerkiksi valojen, jarrujen ja ohjauksen toiminnan – silloinkin, jos korkeajännitteinen akku lakkaa toimimasta. Myös voimansiirtolaitteiden käynnistäminen vaatii 24 voltin akun, jossa on virtaa.

Alkuperäiset laitevalmistajat ovat pitkän aikaa pyrkineet kehittämään ja parantelemaan täysin sähköisiä raskaita hyötyajoneuvoja. Laitevalmistajat haluavat ensisijaisesti käyttää ajoneuvojen akkuvirran siihen, että toimintamatkoista saadaan mahdollisimman pitkiä. Tämän vuoksi turvallisuus- ja mukavuusominaisuuksien ylläpitoon tarvitaan VARTAn AGM-tekniikkaa.

VARTA Fleet Program: suora yhteys valmistajaan

Nykyaikaisten bussien monimutkaisuus on liikenneyhtiöille suuri haaste. Auttaakseen yhtiöitä selviytymään näistä haasteista VARTA on paitsi kehittänyt luotettavan, kehityksen mukana pysyvän AGM-akun, myös aloittanut VARTA Fleet Program -tukiohjelman. Ohjelman pääasiallinen hyöty on se, että liikenneyhtiöt saavat sen kautta suoran yhteyden akkujen valmistajaan.

Lähde: Clarios